- Manifesto Games Closes Shop (http://tigsource.com/articles/2009/06/24/manifesto-games-closes-shop)
インディーゲーム流通ポータルを目指してコスティキャンが立ち上げたManifesto Gamesが、このたび閉じられるそうだ。
Greg's heart was totally in the right place (and his words most definitely appreciated), but the implementation of his vision was subpar, in my opinion.
Manifesto Gamesが目指していたコスティキャンの考えはとても正しいが、その実現の仕方がまずかったのが終了の原因じゃないか、とTIGSのアーティクルでは述べている。
These days there are a variety of distribution channels that take independent games seriously and treat them professionally - Steam, Greenhouse, GamersGate, Direct2Drive, etc. Indie games also receive a lot of promotion from The Independent Games Festival and Summits, which are now mainstays of the Game Developer's Conference.
というよりも、今日ではすでに成功しているインディーゲームのポータル、チャネル、プロモーション方法が多数あるので、その役目を担う必要がなくなった、ってのが本当のところかな。
And for free games, artsy games, and general indie game news and criticism, you can't beat TIGS, IndieGames.com, Rock, Paper, Shotgun, Destructoid, and Bytejacker.
フリーゲームやインディーゲームのニュース、批評サイトとしては俺らTIGSは越えられないぜ!、ってのが力強くてたのもしいね。
- 独立系ゲーム流通のためのポータルManifesto Games (id:ABA:20050930#p1)
巨大なパブリッシャに頼らないニッチな流通経路を作ることで、止まりかけているゲーム産業の革新を再び前進させようという旗の下、立ち上げられたサイトらしい。
They can always be better, but… generally, I think the concept that Costik laid out in 2005 (that we ALL laid out in 2005), has been realized, if not by Manifesto specifically, then by the entire community.
革新的なインディーゲームが多数生まれ、市場で流通するようになった昨今の状況をみると、コスティキャンが目指していたビジョンは、Manifesto Gamesではうまくいかなかったにしろ、インディーゲームコミュニティ全体では達成された感じがするね。